Els Ports: Barranc dels Estrets - Coll de Miralles - Barranc de les Valls

Nova sortida amb els amics de Singles, aquesta de dos dies i per una zona que ells coneixien ben poc: vam quedar per anar a passar un cap de setmana als Ports. Amb el camp base al Càmping els Ports, entre Arnes i Horta de Sant Joan, vaig planejar una excursió més llarga per dissabte i una de més curteta per diumenge, per que ens donés temps d'anar a dinar i tornar a casa.

La ruta del primer dia (pensada amb la gran ajuda del meu amic Pere, coneixedor dels Ports com pocs) ja l'havia recorregut en part: pujant pel Barranc dels Estrets, poc abans d'arribar al Mas de la Franqueta, ens desviarem cap al Coll de Safrà i el de Miralles, per baixar cap al Barranc de les Valls i tornar al punt d'origen passant pel Coll de la Creu.

Track sobre mapa ed.Piolet

Ja seria la segona vegada que remunto aquest riu; la primera, encara no fa dos anys, quan vaig anar a dormir al Refugi de Caro pel Carrer Ample, en un intent de terminar el GR 7 (aquí). Aquesta vegada pujarem en cotxe des d'Arnes, per la pista que surt del darrere de l'ajuntament, inicialment asfaltada, i seguint les indicacions cap als Estrets.

Deixem els cotxes al final de la pista i comencem a pujar suaument pel barranc, sempre a prop del seu llit

photo P1100216RiudelsEstrets.jpg

La resta de membres de l'expedició no coneixien la zona i potser per això s'aturaven a fer fotos a cada moment...

photo P1100213RiudelsEstrets.jpg

...però és que el lloc també s'ho val...

photo P1100217RiudelsEstrets.jpg

El riu baixa encaixat entre les parets de les Moles del Don, per la dreta, i de les Gronses per l'esquerra

photo P1100218EstretsdArnes.jpg

Per aquí a la dreta (fora de la foto) s'alça la Canal del Magí, que vam fer fa tot just un any. I el riu que segueix amunt... o millor dit avall, i nosaltres amunt

photo P1100219EstretsdArnes.jpg

Tenim la sort de poder veure-li el cul i les banyes a un dels habitants de la zona, no acostuma a ser gaire freqüent

El barranc es va eixamplant de mica en mica...

photo P1100221EstretsdArnes.jpg

...i de seguida el camí es desvia per pujar cap a la carretera de la Franqueta (45'); nosaltres tombem a la dreta per creuar el riu Estrets

photo P1100222RiudelsEstrets.jpg

Seguirem paral·lels al riu durant una mitja hora, ara envoltats de bosc gairebé tota l'estona, fins que ja comencem a veure les instal·lacions del terreny d'acampada de la Franqueta a l'altra banda; de seguida després de creuar un rierol, trobem un desviament a la dreta que puja cap al Mas de Corretja. Després d'un primer tram encara entre els arbres, per fi comencem a veure una mica els cims que ens envolten

Ens apartem uns 200 m. a l'esquerra per fer una ràpida ullada al Mas del Corretja, o millor dit el que queda d'ell. Com gairebé tots els d'aquestes contrades, pràcticament enrunat

photo P1100226MasdeCorretja.jpg

Tornem al camí, que segueix encara pujant amb més força, fent alguna marrada per remuntar una mena de grau que fa el barranc del Coc, sota la punta del mateix nom

photo P1100230RacoacutedelCoc.jpg

Llàstima del dia perquè podríem tenir bones vistes. Poc abans d'arribar al Coll del Coc veiem la Falconera a la dreta, sota la qual hem passat una estona abans; el barranc dels Estrets quedaria a la dreta de tot, fora de la foto

photo P1100229LesGronses.jpg

A partir del Coll del Coc (835 m. - 2h15') planejarem per la capçalera del Barranc de Cases, que vessa al dels Estrets. Enfront en primer terme es veu la pista que puja de la Franqueta; i al darrere, un dels indrets més salvatges i espectaculars dels Ports: el barranc del Carrer Ample (aquí i aquí) i les Rases del Maraco, que ja he visitat vàries vegades

photo P1100232CarrerAmpleiRasesdelMaracodesdelColldelCoc.jpg

Les parts més altes dels Ports se'ns queden a sobre, per molt poquet: la Serralla, coronada per la Punta Blanca, és l'avantsala de la Mola de Catí, on s'alcen alguns dels cims més alts del massís

De fet, es veu alguna clapa de neu per les parts més altes... i fons i tot ens trobem amb alguna resta testimonial en el nostre camí cap al següent punt clau, el Coll del Pellnegra

photo P1100238ColldelSafragravePuntadeSallent.jpg

Aquí ens creuem amb la pista que puja de la Franqueta, que seguirem a la dreta

photo P1100239PuntadeSallentdesdelColldeSafragrave.jpg

També s'anomena el Coll del Safrà, ja que aquest és el nom del mas situat un pel més amunt, a sota precisament de la Punta del Safrà

photo P1100241MasdePellnegraPuntadelCoc.jpg

A partir d'aquí seguim doncs la pista cap al Coll de Miralles

photo P1100242ColldeSafragrave.jpg

De seguida ens trobem el primer tram en baixada del dia...

...i també amb alguna prova de que realment estem a la tardor, per bé que en general no ho sembli aquest any

Després d'una curta pujada, fem un petit avituallament poc abans d'arribar al Coll de Miralles (875 m., 3h), punt més alt del recorregut. El Coll de Pellnegra queda amagat darrere del pi; al fons la Punta de la Creueta, per poc no s'arriba a veure l'Espina

Continuem per la pista, i després del coll la deixem per una altra que baixa a la dreta fent un parell de revolts. Uns 300 m. després ens desviem per un corriol també a la dreta que baixa a trobar el fons del barranc. El seguirem durant una bona estona, passant per l'Estret de l'Home

photo P1100248EstretdelHome.jpg

Un cop superat l'estret el camí s'allunya momentàniament del fons del barranc i planeja durant uns 500 m. fins arribar a un collet; al fons apareix la mola de la Ballestera, que més tard voltarem

photo P1100254LesGronses.jpg

Cap enrere, el tram del barranc que venim baixant. Sobre els cingles de la Serralla s'alcen els plans de Terranyes i la Mola de Catí

photo P1100255BarrancdelesTosquesPuntadelFaixoacute.jpg

A l'altra banda de la vall, el Morral Roig i les Tosques

photo P1100256LesTosques.jpg

I així ens endinsem novament al bosc per continuar baixant cap al riu, l'acabem creuant i ens trobem al davant les restes del Mas de les Valls (4h20' - 585 m.), on pararem a dinar. Un lloc una mica airejat ja que es troba en plena cruïlla de barrancs, però ens vam protegir més o menys rere dels murs del mas

photo P1100258MasdelesValls.jpg

Aquí s'ajunten el barranc de les Tosques, per on hem vingut; el de l'Escaleta, que també baixa des del Coll del Safrà, i a més les dues fondalades que vénen del Coll de Xertó i del Coll de la Ferrera. Per aquest últim puja un camí que va a parar al riu Estrets, al punt on l'hem creuat unes hores abans. Però nosaltres seguirem ara el barranc format per la unió de tots els anteriors: el Barranc de les Valls, sota de les parets de la Ballestera

photo P1100259LaBallestera.jpg

El camí va per la riba dreta, tot i que en alguna ocasió es pot complicar una mica, llavors és millor creuar

photo P1100260BarrancdelesVallslaBallestera.jpg

A partir d'aquí ja comencem a trobar restes d'antics conreus, el Mas del Botzut a l'altra banda

photo P1100261MasdelesValls.jpg

Ara les parts més altes dels Ports ja queden llunyanes...

photo P1100262BarrancdelesValls.jpg

...i el paisatge que anem trobant recorda molt al d'aquest matí, però ara de baixada

photo P1100264BarrancdelesValls.jpg

Potser els estrets de les Valls no porten tanta aigua ni són tan coneguts com els veïns estrets d'Arnes...

photo P1100267BarrancdelesValls.jpg

...però també guarden algun toll digne d'admiració

photo P1100268BarrancdelesValls.jpg

Quan ja deixem enrere les muralles de la Ballestera, arribem a una nova cruïlla de barrancs i de camins: aquí deixarem el barranc de les Valls i pujarem a la dreta a buscar el Coll de la Creu, passant primer pel Mas d'en Colet

photo P1100269MasdenColet.jpg

De seguida tenim el coll a la vista...

photo P1100270ColldelaCreu.jpg

...mentre que a les nostres esquenes apareix un dels cims característics dels Ports, el Penyagalera

photo P1100271PenyagaleradesdelColldelaCreu.jpg

A partir del Coll de la Creu (5h20' - 607 m.) anirem resseguint més o menys la carena, primer per una pista i més endavant per corriol. Al davant tenim la Falconera...

photo P1100273LEsGronses.jpg

...i una mica més lluny es deixen veure les Roques de Benet, senyal de que ja no estem tant lluny del final

photo P1100274RoquesdeBenet.jpg

Arribem a una pista a tocar del Corral Nou, amb bones vistes sobre el Montsagre d'Horta. Baixant a l'esquerra ens acostaríem a Arnes, però la seguirem uns metres a la dreta per endinsar-nos en un nou corriol una mica perdedor

photo P1100275MontsagredHortadesdelColletRoig.jpg

El corriol ens porta al Barranc Gros o de la Cova del Moro, en el precís moment en què un xàfec ens remulla durant pocs minuts

photo P1100277BarrancGros.jpg

Mig per corriol i mig pel barranc, anem avançant com podem...

photo P1100279BarrancGros.jpg

...i trobant-nos també amb algun raconet encisador, tot i que dubto que porti aigua tot l'any

photo P1100280BarrancGros.jpg

Finalment el sender puja uns metres a l'esquerra per anar a trobar una pista; de seguida sortim a uns oliverars i en el següent desviament, baixem a la dreta per acostar-nos ara sí al riu Estrets, que ens té preparada una última sorpresa en forma d'un nou paratge idíl·lic...

photo P1100281BarrancdelsEstrets.jpg

Només hem de creuar el riu i remuntar-lo uns 400 m. per retrobar l'inici del camí dels Estrets, on ens esperen els cotxes, després d'unes 7 hores de ruta

1. Ostres Carles, realment desconec aquests fantàstics paratges on per desgràcia l'únic cop que he trepitjat aquestes terres m'ha obligat a fer repòs absolut durant una bona temporada :-P i pel que veig el tros que he trepitjat no és el més bonic, res a veure amb aquests fantàstics indrets. Abraçadeta!!!