GR 3: Agramunt - Tàrrega

Fora del Pirineu, la zona de Lleida és la que menys han recorregut les meves cames, i buscant alguna proposta atractiva vaig descobrir aquesta etapa del GR 3 que em permetia, a més a més, assolir un altre dels "100 Cims" del llistat de la FEEC, el Pilar d'Almenara. No té gaire mèrit, ja que no aixeca un pam de terra però vaig pensar que potser la ruta s'ho valia. I segurament que s'ho val, però millor en una altra temporada en què no hi hagi boira: crec que no vaig arribar a veure més de mig km. més enllà dels meus nassos... Així tinc excusa per repetir

Deixo el cotxe a Agramunt amb la idea de tornar des de Tàrrega amb l'autobús de l'Alsa. Començo caminant des de la Plaça del Pou, amb un fred que congela els ossos, i veient com s'aixeca el dia ja em vaig fent a la idea de que no canviarà gaire. Travesso el riu Sió, encara dins la població...

photo P1110144RiuSioacute.jpg

...i em dirigeixo cap a la carretera C-14, per creuar-la i sortir del poble per un carrer asfaltat que aviat es converteix en una pista. Ja aviso que la senyalització és bastant dolenta, i més en aquest primer tram. Vaig pujant suaument mentre començo a entrar en calor, amb unes vistes que no sabria ben bé com definir-les. Durant el matí s'aniran obrint una mica (però només una mica: no arribaré a veure el sol en tot el dia)

En poc menys de mitja hora es creua una altra pista que segueixo a l'esquerra, encara pujant de mica en mica. A falta de païsatge, em vaig entretenint amb el cant dels ocellets i algun marge que encara aguanta el pas dels anys

I així arribo a la carretera d'Agramunt a Almenara Alta (d'on pren el nom el Pilar) i Tornabous; de fet, l'he tingut molt a prop tota l'estona, gairebé en paral·lel. Aquí canvia una mica el terreny per acostar-nos al sostre d'aquesta modesta serra, que separa la vall del riu Sió de la del Corb, ambdós afluents del Segre. En creuar la carretera continuo per un ample camí entre alzines...

photo P1110152SerradAlmenara.jpg

...que puja per la carena fins que s'acosta a una ombra tenebrosa

photo P1110154PilardAlmenara.jpg

El Pilar d'Almenara (459 m. - 1h)

photo P1110155PilardAlmenara459m.jpg

Lo Pilar data de l'època de la reconquesta; esmentat per primera vegada al 1038 constituïa una bona torre de defensa amb vistes sobre tota la plana d'Urgell, quan no tocava un dia com el d'avui. Al costat s'alcen les restes de l'església de Sant Vicenç

photo P1110157SantVicenccedildalmenara.jpg

Més aviat, en queda l'entrada i dues parets amb alguna arcada; l'interior està totalment enrunat

photo P1110158SantVicenccedildAlmenara.jpg

Després de gaudir del panorama, baixo pel corriol cap a una nova pista, un altre cop al pla

Tombo a l'esquerra i en la propera cruïlla cap a la dreta en suau descens, intuint entre la boira un petit barranc

Sense novetat, en mitja hora des del cim arribo al Canal d'Urgell

photo P1110166CanaldUrgell.jpg

Al costat hi ha una petita bassa

I uns metres enrere es deixa veure la Masia del Pipó; senyal de que el cel es va obrint, ni que sigui una miqueta...

photo P1110168MasiadelPipoacute.jpg

Segueixo pel canal a la dreta; només les masies disperses decoren una mica el paisatge

photo P1110169CalSoques.jpg

Algun arbre solitari...

Camí totalment pla durant la propera mitja hora...

photo P1110173CanaldUrgell.jpg

...fins girar marcadament a la dreta, arribant al Mas Ramonillo...

photo P1110178MasRamonillo.jpg

Aquí deixo el canal i torno a seguir una pista entre els camps, no cal dir que l'ambient no canvia

Aviat un desviament a l'esquerra condueix a una nova pista, on va apareixent de mica en mica una nova silueta retallada...

photo P1110180SantaMariadeMontmagastrell.jpg

Santa Maria de Montmagastrell (2h45' -12 km), agregat de Tàrrega. En destaca l'església del Sant Nom de Santa Maria (s. XVIII)

photo P1110182SantaMariadeMontmagastrell.jpg

M'aturo una estona a esmorzar i sense més, continuo la ruta

photo P1110183SantaMariadeMontmagastrell.jpg

En pocs metres creuo novament el Canal d'Urgell

photo P1110184CanaldUrgell.jpg

Tot i que ja es veu una mica més que a primera hora, el cel no canvia

En uns 20 minuts passo enfront de la capella del Sagrat Cor, es veu bastant moderna

photo P1110187SagratCor.jpg

La pista s'ajunta amb una altra, en direcció sud, en arribar al Corral del Carranxa

photo P1110189CorraldelCarranxa.jpg

I sense més novetat arribo a Claravalls (15,05 km - 3h35'), amb l'església de la Mare de Déu dels Arcs, també del s. XVIII, i la seva creu de terme

photo P1110194MaredeDeacuteudelsArcs.jpg

Passo per sota de la C-14 i ràpidament surto del poble; enrere queda el Castell de Claravalls i l'església de Sant Salvador, que no he visitat

photo P1110197Claravalls.jpg

Ara aniré remuntant suaument per una pista en direcció sud-est...

...per tornar a l'ambient habitual...

...i arribar poc després a Altet (17,95 km - 4h15'); l'església de Sant Pere també data del s. XVIII com les anteriors, tot i que substitueix la primitiva església del s. XI

photo P1110207SantPeredAltet.jpg

Al menys aquí trobo una mica de varietat en el camí; el GR la pista que surt de la vil·la cap al sud-est i es fica per una mena de passadís entre finques, prop d'un modest barranc

photo P1110211CamiacutedelReguerdAltet.jpg

Però només ha estat un miratge; de seguida trobo una nova pista, ara cap a ponent. Entre tant de camp, destaca un enorme arbre a la dreta

A tocar de la següent cruïlla s'alcen les restes de l'antic l'Hostal del Bosc; no sé d'on haurà tret el nom, per que aquí d'arbres n'hi ha ben pocs

photo P1110216HostaldelBosc.jpg

Sense canviar de direcció, travesso novament la C-14; a la dreta s'endevina el Mas Colom, que destaca per les seves dimensions

photo P1110217MasColom.jpg

Poc després, en la següent intersecció em trobo amb el Camí de Sant Jaume, que a l'esquerra es dirigeix a Balaguer. Cal deixar la pista que es venia seguint i tombar a l'esquerra (sud), en suau pujada, passant poc per sota del Tossal del Mor, dalt del qual hi ha les restes del castell del mateix nom

photo P1110223TossaldelMor.jpg

En passar per sobre l'autovia A-2, ja només queden els últims metres de baixada

photo P1110225Tagraverrega.jpg

L'església de Sant Eloi dóna la benvinguda a Tàrrega

photo P1110227Tagraverrega.jpg

En arribar a l'estació (24,55 km - 5h45') dóno per finalitzada aquesta avorrida etapa. Aprofito per visitar la capital de l'Urgell, el més interessant del dia, amb l'església de Santa Maria de l'Alba...

photo P1110230Tagraverrega.jpg

...i algun carrer porticat que li dóna un aire medieval molt bonic