GR 4: Serraïma - Carretera de Cabrianes - (Sallent pel GR 4.3)

Sallent - Serra-sanç - la Pineda - Serraïma
GR 4 Pinós - Serraïma i GR 4.3 a Sallent

Després d'inventar-me una alternativa per no tornar a pujar de Sallent pel camí que ja havia fet de baixada, torno a la cruïlla on la variant se separa de l'itinerari principal. La veritat, no li trobo gaire sentit al fet que el GR4 faci una volta per la Serra de Serraïma mentre que la variant GR 4.3 baixi a Sallent; em semblaria més lògic haver-ho dissenyat al revés, i més tenint en compte que el tronc del GR no passa per una població amb transport públic decent durant més de 50 km., dificultant les possibles combinacions per recórrer aquest tram central. Però ja se sap que a partir d'unes senyals de pintura es poden fer moltes combinacions...

Track total sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
- En verd: Sallent - Serra-sanç - Puig Tarrés - la Pineda - Cruilla Serraïma
- En blau: GR 4 Cruïlla Serraïma - Montcogul - Ctra. Cabrianes - GR 4.3 Sallent
- En vermell: GR 4 Pinós - Cruïlla Serraïma i GR 4.3 fins a Sallent

Track total (Sallent - Serraïma - Ctra. Cabrianes) a Wikiloc

Perfil total i més dades

A la dreta, Sant Pere de Serraïma  i Sallent pel GR 4.3 (aquí); a l'esquerra, Sant Martí de Serraïma i la Carretera de Cabrianes pel GR 4, tot i que acabaré la jornada a Sallent, i hi afegiré la pujada al Montcogul, que en principi no entrava en els plans

photo P1110902CruilladeSerraiumlma.jpg

El GR continua planejant per l'alzinar de Sant Martí, l'església de Sant Pere i el Mas de Serraïma queden uns 700 m. per sota

photo P1110905SantMartiacutedeSerraiumlma.jpg

El païsatge no varia gaire, la pista va  poc per sota de la carena pel seu vessant occidental, tot i que al cap d'una mica més d'un km. comença a baixar...

...i deixant de banda algun trencall a un cantó i l'altre, apareix en un petit coll a tocar de l'església de Sant Martí de Serraïma, amb el Montcogul al darrere

photo P1110910SantMartiacutedeSerraiumlma.jpg

Gairebé no queda res de l'edifici original (s. XI); va ser refeta totalment cap al XVIII

photo P1110912SantMartiacutedeSerraiumlma.jpg

Aprofito la seva ombra per parar a dinar i fins i tot fer una becaineta...

photo P1110914SantMartiacutedeSerraiumlma.jpg

...i una estona després segueixo cap al proper mas de Santmartí, també originari del s. XI o XII

photo P1110916CasetadeSantMartiacute.jpg

Intentant evitar que els gossos se'm cruspeixin, gairebé se'm passa el desviament a la dreta; el GR puja, deixant enrere el mas i el Turó de Sant Sadurní...

photo P1110917CasetadeSantMartiacute.jpg

...i en menys de deu minuts, trobo un desviament cap a un altre turó que desconeixia totalment; ja que hi som, anirem a coronar el Montcogul (598 m.)

photo P1110919Montcogul598m.jpg

Envoltat pels arbres, no té gaires vistes; només s'albira Artés, al pla de la Riera Gavarresa

photo P1110920ArteacutesdesdelMontcogul.jpg

Així que la meva visita al cim és més aviat curta; serà en el ràpid retorn al GR quan es pot veure cap enrere el Serrat de la Pineda i el Pirineu nevat, cada cop més llunyà

photo P1110922PirineudesdelMontcogul.jpg

Novament al GR, la pista per la que havia pujat fa la volta al Montcogul planejant pel seu vessant oriental, des d'on es pot veure el mas i l'església de Fucimanya, envoltats per les serres del Moianès

photo P1110926Fucimanya.jpg

En arribar a un collet el camí dóna tomba a la dreta, passant al vessant sud del Montcogul

Sempre entre els arbres, el GR baixa suaument, passant per una nova barraca de pedra...

photo P1110930Barraca.jpg

...i finalment s'acaba el bosc, deixant una bona panoràmica de la vall de la Riera Gavarresa, amb Artés a l'esquerra i la Serra de l'Obac a la dreta, a l'extrem sud de la comarca del Bages

(cliqueu a sobre per a ampliar)

I ja caminant entre els prats, destaca la inconfusible silueta de Montserrat... El final està cada cop més a prop

photo P1110939MontserratdesdeCabrianes.jpg

Torno a trepitjar asfalt en arribar a un polígon industrial i una mica més endavant, surto a la carretera de Sallent a Cabrianes. El GR 4 es desvia a l'esquerra (a un centenar de metres es troba l'entrada a Cabrianes), però jo seguiré en direcció contrària per la variant GR 4.3, coincident amb la carretera, paral·lela a un canal...

...i amb el riu Llobregat a l'altra banda

...per tornar a Sallent en una mitja hora, punt final d'aquesta llarga jornada