Estadisticas web

GR 11: La Guingueta d'Àneu - Montcaubo - Estaon - Tavascan

Anterior: Espot - la Guingueta

Ara que ja em vaig acostant "cap a casa" en el meu etern periple transpirenaïc, em puc permetre el luxe d'arribar-m'hi vàries vegades l'any per intentar avançar una mica cada cop; com més a prop estigui del Mediterrani, millors combinacions tindré de transport públic. I així, a finals de juny vaig pujar a la Guingueta d'Àneu, on el setembre passat vaig deixar el GR 11, amb la idea d'arribar a Andorra en menys d'una setmana. Ja avanço que, com és habitual, no va poder ser...

Per arribar-hi, vaig preferir agafar l'AVE fins a Lleida i un autobús de l'Alsa cap a la Guingueta, abans que la línia que enllaça Barcelona i la Vall d'Àneu (també de l'Alsa): triga menys i em va sortir millor de preu. L'únic inconvenient és no hi havia lloc per a dormir i vaig haver d'allargar-me a Esterri, amb la intenció d'agafar el primer autobús del matí (a les 5h20) per estalviar-me els primers kms. de tornada a la Guingueta.

Track sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
Cliqueu a sobre per a ampliar


Track a Wikiloc


Perfil i més dades



No recordo cap altre dia en el meu historial que m'hagi posat a caminar tant d'hora. Entre que esmorzo una mica, omplo d'aigua, em poso les botes i cinc minuts d'estiraments, a les 6h faig les primeres passes per la Guingueta d'Aneu. Òbviament, població del tot deserta

 photo P1130730LaGuingueta.jpg

De fet només hi ha la carretera general (C-13) i el trencall que puja cap a Dorve; començo per aquest vial travessant la cua del Pantà de la Torrassa, a la Noguera Pallaresa

 photo P1130731PantagravedelaTorrassa.jpg

No hi ha pèrdua possible, en arribar a l'altra riba segueixo cap a la dreta i en uns 200 m. deixo la petita carretera per un corriol que remunta de valent; la Vall d'Àneu comença a quedar a sota

 photo P1130733LaGuinguetaValldAgraveneu.jpg

Enfront veig la sortida del barranc de l'Escrita o d'Espot, per on baixa la primera part de l'etapa anterior

 photo P1130735LoPui.jpg

La pujada no dóna treva, en una mica més d'una hora hauré de superar els 400 m. de desnivell que separen la Guingueta de Dorve. El GR puja pel que sembla l'antic camí, si bé va creuant la carretera fins a quatre cops. Al menys, en aquesta hora no passaré gaire calor....

 photo P1130738.jpg

Cap a les 7h15 arribo a Dorve (1.375 m.), últim lloc amb aigua fiable fins a Estaon. No hi ha més que quatre cases mig abandonades...

 photo P1130740Dorve.jpg

...i la preciosa església de Sant Bartomeu, ubicada a la part més alta de la població i de la que n'apareixen referències cap a mitjans del s. XVI, tot i que probablement sigui bastant més antiga

 photo P1130744SantBartomeudeDorve.jpg

Actualment es troba tancada i amb una part de la nau esfondrada, una autèntica llàstima

 photo P1130745SantBartomeudeDorve.jpg

El camí no deixa de pujar, ara potser una mica més suaument i canviant momentàniament el paisatge: en principi agafa direcció nordoest, entre dues fileres d'arbres a cada banda...

 photo P1130746.jpg

...però aviat torna a encarar cap al nord, sempre amunt, i comencen a aparèixer els primer problemes. Trobo un primer pal que indica cap a Esterri a l'esquerra, i en el següent, una mica més amunt, començo a pensar malament dels que senyalitzen aquests camins (suposo que els responsables del Parc Natural.) Un rètol indicador m'envia a l'esquerra (oest) en direcció al Turó de l'Àliga, mentre que el track que porto puja a la dreta. Com que les marques de pintura brillen per la seva absència, li faig cas al pal indicador, tot i que no me'n refio massa... Continuo uns 100 metres i en veure que no té continuïtat, torno enrere fent-li més cas al GPS; poc després torno a veure alguna marca aïllada, però les traces de camí són molt confuses i les marques es perden. En cas de dubte, cal tirar cap amunt, més o menys cap al collet que s'intueix darrere del Turó de l'Àliga (esq)

 photo P1130748BarrancdeDorve.jpg

Entre que perdo el camí i que paro a respirar, em vaig entretenint amb les vistes: cap a la banda de Sant Maurici, a l'altre costat de la Noguera Pallaresa. el Pui Alt a la dreta...

 photo P1130750ValldAgraveneu.jpg

...i una mica més cap al nord, sota el Quartiules, el nucli de Jou, des d'on s'inicia la baixada cap a la Guingueta en l'etapa anterior. Al darrere ja es deixen veure alguns dels cims principals del Parc Nacional

 photo P1130753JouiPicdeQuartiules.jpg

Mentrestant, durant l'ascens, perdo les marques i vaig pujant per on més o menys veig més factible, intentant seguir el track. Vaig dirigir-me cap a un pas en una tanca de pedra, al vessant dret d'un petit torrent, i després he comprovat (amb Sant Google Earth) que potser millor m'hauria d'haver anar cap a l'esquerra, on sembla que hi ha una traça més definida. Per on vaig anar jo, hi havia un descampat que permetia anar caminant sense gaires complicacions, però també un munt de traces de camí que m'enviaven cap a una banda i una altra. En tot cas, no cal separar-se gaire de la torrentera, i si pot ser, millor pujar per la seva esquerra; més o menys, per on he marcat en verd:

 photo Dorve.jpg

Per sort, el meu track no em va portar gaire més lluny; en arribar a la banda alta del descampat vaig tornar a trobar les marques, i sempre pujant de mala manera, vaig assolir amb més pena que glòria el collet sota el Turó de l'Àliga (1.765 m.); sense comptar amb totes les voltes que vaig haver de donar, en una hora des de Dorve es pot arribar bé. Això sí, a partir d'aquí, l'ambient canvia de sobte...

 photo P1130758SerratdEscrita.jpg

...i la pujada es fa més suportable; flanquejant la cara nord del Cap de l'Escobedo pel mig d'un frondós bosc, en una mitja hora molt relaxada assoleixo el Planell dels Clots, des d'on es gaudeix d'una bona panoràmica de la carena pirinenca: la zona del Mont-roig a la dreta de tot i els tucs de Bonabé i Marimanha al centre, dalt de les valls d'Àneu i d'Ísil

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)


Després d'un altre curt tram de bosc a tocar d'un altre torrent, i on es torna a accentuar la pujada, apareix un altre prat, gairebé a tocar de la carena

 photo P1130763PlanelldelsCots.jpg

Al darrere dels arbres s'obra el Barranc de Berrós, que també vessa cap a la Noguera; a l'altra banda ja s'albiren els cims més alts del sector d'Aigüestortes i Sant Maurici

 photo P1130770ValldEspotdesdelColldeMoncaubo.jpg

En especial, dues punxes a la dreta de la carena del Monestero: els Encantats, sota els quals vaig passar l'últim setembre

 photo P1130768PuideLinyaelsEncantats.jpg

Ara sí que s'ha acabat la pujada més forta (de moment...) El GR tomba a l'esquerra, primer per la carena i després flanquejant per arribar al Coll del Montcaubo...

 photo P1130769ColldeMontcaubo.jpg

...situat a 2.225 m., entre aquest últim cim i el Pui de la Missa al sud-oest

 photo P1130771ColldeMoncaubo.jpg

I ja que hi sóc, i que està dins la llista dels Cent Cims...

 photo P1130772MoncaubodesdelColl.jpg

...doncs tampoc no em costa tant desviar-me del GR uns deu minuts i atansar-me a coronar el Montcaubo o lo Calbo (2.290 m.)

 photo P1130774LoCalbo2290m.jpgNo tindrà gaire alçada, però es troba situat al bell mig del Pirineu de Lleida; així que les vistes són bestials, es miri cap a on es miri: en direcció a Sant Maurici, amb la zona del Peguera que comença a tenir algun núvol; Bassiero i Saboredo al mig, i cap a la dreta, port de la Bonaigua i Marimanha / Tuc dera Llança



Cap al nord, el Campirme en primer terme, més pelat; al darrere, Ventolau i Mont-roig al darrere de tot

 photo P1130777CampirmeiMont-roigdesdeMontcaubo.jpg

I cap a llevant, els arbres oculten la Vall de Cardós. Al darrere la Serra de Tudela, per on puja la següent etapa, al fons de tot el Monteixo a la dreta, i al centre el sostre de Catalunya...

 photo P1130778MassiacutesdelaPicaiMonteixodesdelMontcaubo.jpg

...la Pica d'Estats i els seus satèl·lits

 photo P1130779PicadEstatsdesdelMontcaubo.jpg

No m'hi entretinc gaire estona, de seguida retorno al coll i començo a baixar en direcció a la Ribera d'Estaon. Si pot semblar planer, no cal fiar-se'n...

 photo P1130783.jpg

...perquè ràpidament perdo bona part del desnivell que he anat guanyant ben bé des de Dorve, tot i que em vaig trobant algun descans. I és que si la pujada no donava treva, la baixada tampoc; no sé què és pitjor...

 photo P1130785SerradeTudelaMonteixo.jpg

Una hora i quart baixant des del Montcaubo fins al camí de les bordes del Barranc de Caredo, més de 800 m. cap avall; cosa que em perjudicarà de mala manera en la segona part de l'etapa i en els meus plans per als següents dies

 photo P1130790BarrancdeCardedo.jpg

A partir d'aquí el camí ja és més planer; tot i que no es veu Estaon, se situa més o menys a la confluència dels barrancs, una mica darrere la carena que puja cap a la dreta

 photo P1130788BarrancdEstaon.jpg

Ara l'ambient canvia, travesso un bonic bosc "típicament pirinenc", en el qual passo pel davant de la Borda de Palau, amb una font (la primera des de Dorve)

 photo P1130793.jpg

Mentre m'acosto a la carena anterior, se'm va obrint la Ribera d'Estaon, per on hauré de pujar més tard...

 photo P1130794BarrancdEstaon.jpg

I en quant li dono la volta ja tinc a sota les cases de Dorve (11,63 km.), teòric final d'etapa, amb la Vall de Cardós al fons

 photo P1130796Estaon.jpg

Em plantejo terminar aquí la jornada; he trigat set hores des de la Guingueta i encara em queda més de la meitat fins a Tavascan. Tot i que hi ha un refugi -on aprofito per dinar- el problema és que he sortit massa d'hora, abans de les dues ja tinc l'estómac ple i em quedaria tota la tarda tocant-me els nassos, per no dir una altra cosa. Com que em veig amb forces, decideixo continuar i menjar-me dues etapes en una. Error fatal

 photo P1130798Estaon.jpg

De moment no tindré cap complicació; el GR passa entre les cases i els pocs carrerons per sortir a un corriol que baixa cap al fons del barranc

 photo P1130799Estaon.jpg

En un quart d'hora assoleixo la Ribera d'Estaon (1.230 m.)

 photo P1130800RiberadEstaon.jpg

Ara seguiré per pista una estona, alternant prats amb trams de bosc típic de ribera

 photo P1130802BarrancdEstaon.jpg

Al cap d'uns 20 minuts el GR es desvia per un sender que puja paral·lel pel vessant contrari. Es pot seguir la pista igualment, no triga gaire en tornar-ne a sortir

 photo P1130804RiberadEstaon.jpg

Ja sigui per un camí o per un altre, una vall meravellosa, ja sigui cap amunt...

 photo P1130806BarrancdEstaon.jpg

..o cap avall

 photo P1130813RiberadEstaon.jpg

Fins i tot aprofito per donar-me una remullada gairebé integral

 photo P1130811RiberadEstaon.jpg

Però intento no distreure'm massa, la pista al cap d'1,5 km. i es continua per corriol, que no deixa de ser bonic, però és el moment en què els meus genolls comencen a manifestar-se, just quan estic a punt d'encarar la segona pujada forta del dia

 photo P1130812RiberadEstaon.jpg

No és d'estranyar que trigui més de mitja hora en el següent km. que em falta fins les Bordes de Nibrós (1.480 m.)

 photo P1130814BordesdeNibroacutes.jpg

Algunes mig abandonades, però d'altres encara conserven la seva funció de cara a la ramaderia; no m'importaria quedar-me'n alguna... M'aturo una altra estona, intento refrescar-me, recuperar els meus genolls, però ja em veig venir que serà inútil. Cal dir que aquí vé a sortit un camí que baixa del Coll de Campirme, on es pot enllaçar amb la pista que puja dalt del Montcaubo, cosa que permetria estalviar-se algun centenar de metres tant en distància com en desnivell

 photo P1130815BordesdeNibroacutes.jpg

El caminet encara puja uns 400 m. al costat de la ribera, fins arribar a una cruilla sota la borda de Masover; on es canvia totalment de direcció

 photo P1130817.jpg

Es deixa el fons de la vall per anar pujant cap al sud-oest; les bordes de Nibrós queden ja a sota...

 photo P1130818BordesdeNibroacutes.jpg

...i el Coll de Jou, següent objectiu, em sembla poc menys que inassolible en el meu lamentable estat

 photo P1130819ColldeJou.jpg

Però no tinc més remei que tirar amunt, allunyant-me de banda la Ribera d'Estaon

 photo P1130820BarrancdEstaon.jpg

Els últims metres em semblen infernals...

 photo P1130822ColldeJou.jpg

Trigo ben bé una hora en remuntar els 300 m. que separen el fons de la vall, coronada pel Montcaubo a l'esquerra i el Campirme a la dreta...



...del Coll de Jou (1.835 m.), on se m'obre a sota la Vall de Cardós i la Serra de Tudela al davant, per on transcorre la següent etapa. Com era d'esperar, tinc un bon tram de baixada encara...



...però no tan dura com la del Montcaubo. Vaig tirant més o menys com puc, el la traça es perd i torna a aparèixer, fins que apareixo a la Font dels Camps, on no beuria ni que estigués deshidratat

 photo P1130829FontdelsCamps.jpg

Aquí em despisto i se m'escapa el camí que es desvia a la dreta (sud-est); segueixo baixant per un prat fins que em trobo de morros amb tota una extensió de matoll cremat (on veig clarament que he perdut el camí), suposo que per fer-hi pastures. Abans de ficar-m'hi de ple, vaig tirant cap a la dreta, fins que veig novament les marques del GR enllaçant amb les roderes d'una pista que ve a morir aquí

 photo P1130832.jpg

La pista va baixant fent esses, mentre que al fons de la vall apareixen els cims del circ de Certascan

 photo P1130830PicdeCertascan.jpg

Després d'un tram més planer s'agafa un corriol que continua per la mateixa direcció; també es podia seguir per la pista, ja que tots dos van a sortir a Lleret

 photo P1130834Lladorre.jpg

Em quedo a les portes, sense arribar a entrar. Imagino que deu ser prou bonic, però no a aquestes horesestic per a gaires visites turístiques. Seguint les marques, el GR encara anirà flanquejant durant una mica més d'una horeta, travessant més d'una torrentera...

 photo P1130836.jpg

O al menys això em pensava, ja que encara em trobaré amb alguna rampa que m'acabarà de destrossar

 photo P1130844.jpg

A l'altra banda de la Ribera de Cardós i més o menys a la mateixa alçada per la que vaig, apareixen els poblets de Boldís Jussà i Boldís Sobirà, per on passa el GR 11 en la següent etapa. Malgrat que el pla del dia següent era pujar-hi per passar a la Vallferrera, cada vegada veig més clar que no podrà ser. A sota hi ha Lladorre, cap del municipi i des d'on surt la carretera que puja a ambdós Boldís

 photo P1130837LladorreBoldiacutes.jpg

Lladorre va quedant enrere, la Vall de Cardós es va tancant...

 photo P1130839ValldeCardoacutes.jpg

...i per fi, després de no sé quantes hores, ja tinc a la vista el final de l'etapa, però encara m'ho hauré de guanyar

 photo P1130840Tavascan.jpg

El camí és bastant aeri, hi ha algun tram en què, sense arribar a tenir perill, millor no relliscar perquè hi ha un bon pati a sota. Després de passar la Canal (torrent) del Bosc, s'arriba al punt més alt d'aquest tram, sobre els 1.430 m., i tot seguit comença a davallar primer suaument i després de mala manera, en acostar-se a la Canal de Fontsenrós, per arribar al preciós poblet d'Aineto...

 photo P1130847Aineto.jpg

...amb la seva també preciosa església de Sant Romà (s. XI-XII)

 photo P1130848SantRomagravedAineto.jpg

El dia ja està a les últimes, i jo també; per sort, ara sí, ja veig el final molt a prop

 photo P1130849PantagravedeTavascan.jpg

Encara em quedarà una mitja horeta, per un sender més amable que l'anterior...

 photo P1130850.jpg

...per arribar als carrerons de Tavascan...

 photo P1130852Tavascan.jpg

...i creuar pel seu meravellós pont medieval...

 photo P1130854PontdeTavascan.jpg

...abans de poder contemplar la també meravellosa església de Sant Bartomeu

 photo P1130853SantBartomeudeTavascan.jpg

Com era d'esperar, al dia següent em vaig declarar de baixa i vaig haver de tornar cap a casa. Al cap d'unes setmanes m'assabentaria de que hi ha un autobús fins a Llavorsí (suposo que en feiners), però em va tocar agafar-me un taxi per arribar-hi. Per sort, vaig poder contactar amb el Miquel i el Jose, -i família- que venien de pujar el Baborte i em van fer el gran favor de baixar-me al costat de Barcelona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada