El Port de la Selva - Cala Talabre

L'última sortida de la temporada estiuenca, amb bany i tot, va tocar ja ben entrada la tardor. El mateix matí havia perdut el tren que m'havia de portar a avançar un tram més del GR 11; en tornar a casa vaig recordar aquesta sortida que s'organitzava a la web de Singles, i com que ja tenia la motxilla feta vaig improvisar els plans a ultimíssima hora per apuntar-me a descobrir un nou racó del Cap de Creus.

Es tracta d'una circular que uneix el Port de la Selva amb Cala Talabre, anant el més a prop possible del mar i tornant per l'interior, enganxant el GR 11 al costat de Sant Baldiri. Hi ha un parell de passos que poden presentar dificultats d'orientació, la pujada des de Cala Corquell i el primer tram del Rec del Talabre després de deixar la cala del mateix nom; però no hi ha d'haver cap problema prestant una mica d'atenció a les marques i a les traces de corriol

Deixem els cotxes al final de tot del Port de la Selva, a l'aparcament de Cala Tamariua, i comencem a caminar per sota de les últimes cases d'aquesta urbanització dirigint-nos a la primera cala del dia

photo P1020875CalaTamariua.jpg

La més propera al poble i per tant, també la més concorreguda. Ràpidament l'anem deixant enrere...

photo P1020876CalaTamariua.jpg

...i ben a prop del trencall de l'aigua anem gaudint de les vistes sobre l'Albera i l'alta Costa Brava

photo P1020880LAlberadesdelCapdelaCativa.jpg

El camí de moment és ben definit, amb constants puja-i-baixes; anem trobant algun marge que delata l'antiga utilització d'aquestes terres per a l'agricultura (principalment vinyes, fins que la filoxera va arrasar fa un segle)

photo P1020881.jpg

Al final ja es veu la Punta Blanca, l'extrem més septentrional de la península del Cap de Creus

photo P1020882CalaFornells.jpg

Però abans ens trobem amb una altra meravella, Cala Fornells

photo P1020884CalaFornells.jpg

Voltada per roques esculpides durant mil·lennis per l'erosió

photo P1020886.jpg

Aquí vessa el rec de Fornells, un petit barranc

photo P1020887CalaFornells.jpg

I cap a fora, doncs... sobren comentaris. No cal dir que a mitjans d'octubre, aquests paradisos estaven pràcticament buits; entre juny i setembre no es pot trobar aquesta solitud

(cliqueu sobre las panos per a ampliar-les)

Venien ganes de quedar-s'hi a passar el dia, però encara quedava molt camí per fer. Deixem enrere la cala amb una petita trepada...

...i seguim a tocar del mar, just per sobre de les roques...

photo P1020891.jpg

...mentre ens vigila l'Albera i l'alta Costa Brava, a l'extrem oposat de la badia

photo P1020894AlberadesdeCalaTorta.jpg

Així ens acostem a Cala Corquell, l'última d'aquest tram de Camí de Ronda

Tot i que hi ha un corriol que segueix vora les roques, no arriba gaire més lluny; aquí deixarem de banda la línia de la costa...

photo P1020896CalaCorquell.jpg

...i pujarem intentant trobar una traça de corriol que a vegades no hi és

photo P1020897.jpg

El barranc puja fort i la costa va quedant a sota, ràpidament pugem fins als 100 m.

photo P1020898.jpg

A mesura que ens acostem a la part més alta el terreny va perdent dificultat

photo P1020899BarrancdeCalaCorquell.jpg

Un cop a dalt, veiem per sota part del camí que hem fet i Llançà a l'altra banda

El camí millora i continuem en direcció est fins assolir més o menys la vertical de la Punta Blanca

photo P1020901PuntaBlanca.jpg

Aquí el corriol tomba a la dreta (sud) i torna a pujar fins passar just per sota del turó d'en Llaures, on s'acaba la pujada, planejant encara uns metres cap a llevant tot travessant una bonica pastura

photo P1020902.jpg

A l'horitzó apareix la silueta del Puig del Pení, el segon cim en alçada del massís

photo P1020903ElPeniacutedesdePuigdenLlaures.jpg

En poca estona sortim a una pista (1h45' - 160 m.). La seguirem a la dreta, bastant planera; ben aviat agafa direcció sud, travessant la pineda i les restes dels antics conreus...

photo P1020904.jpg

Entre pins i marges va apareixent al fons la Punta dels Forallons, que tanca per llevant la badia del Golfet o del Gou (l'altre extrem és la Punta Blanca que hem deixat enrere)

photo P1020906PuntadelsForallons.jpg

En menys de mitja hora trobem ens desviem per una nova pista a la dreta; convé no confondre's amb una primera que hi ha una mica abans, prop d'un coll, sense sortida. El nostre trencall baixa uns 700 m. per convertir-se en un corriol en acostar-se al barranc del Talabre

photo P1020907PuntadelsForallonsbarrancdeTalabre.jpg

Encara cal parar atenció  al collet sota el modest Puig del Talabre; el camí més evident baixa a l'esquerra cap a Cala Galera, hem de fer una mena de revolt per evitar els arbusts i pujar suaument en la mateixa direcció que dúiem, deixant el turó a la nostra esquerra. Quan tornem a baixar, ja podem veure a sota una caleta que sembla estar al revés, amb el l'aigua cap endins...

photo P1020908RecdeTalabre.jpg

Però no, també té el mar a l'altra banda

photo P1020909CalaTalabre.jpg

Vigilant amb l'últim tram del descens, en el que caldrà ajudar-se amb les mans, per fi podem gaudir d'un merescut descans a la Cala Talabre (3h)

photo P1020911CalaTalabre.jpg

Millor dit, a la meravellosa Cala Talabre: un oasi de pau i tranquilitat

photo P1020914CalaTalabre.jpg

Deu ser de les poques cales on l'aigua entra pel dos costats: el mar i la que hi ha acumulada al desguàs del rec del Talabre. Suposo que també es filtra a través de la sorra

photo P1020913RecdeTalabre.jpg

Enfront hi ha l'illa de la Galera, que dona nom a la cala veïna.

photo P1020912IlladelaGalera.jpg

Després d'una remullada i de reposar energies, tornem a emprendre la marxa. Com que la sortida pel rec des de la platja està inundada, hem de remuntar els últims metres del camí de baixada, precisament el més delicat amb un parell de grimpades. De fet, intentem evitar-les buscant una drecera que no existeix...

photo P1020915BarrancdeTalabre.jpg

Millor no complicar-se la vida i pujar uns 20 m, fins trobar un pas que es veu prou practicable; a més a més hi ha alguna fita i marques grogues que indiquen els millors passos

photo P1020916.jpg

Així doncs, després de superar els obstacles tornem al rec del Talabre

photo P1020917RecdeTalabre.jpg

Tot i que aquí encara n'hem de superar algun en forma de bassal

photo P1020920RecdeTalabre.jpg

El camí no està gaire clar i a vegades hem d'anar d'una banda a una altra del torrent...

photo P1020918RecdeTalabre.jpg

...fins que al final sembla que deixem els petits tolls enrere...

photo P1020919RecdeTalabre.jpg

...i creuem el rec per darrer cop

photo P1020922RecdeTalabre.jpg

.El barranc es va obrint, a partir d'aquí haurem de deixar-lo enrere

photo P1020923BarrancdeTalabre.jpg

Quan se separa en dos braços, tirem pel mig en forta pujada, amb molta malesa, fins que apareixem al final d'una pista

photo P1020926BarrancdeTalabre.jpg

El barranc ja queda a sota, al fons hi ha el Puig del Talabre que el separa de Cala Galera

photo P1020927.jpg

La pista tira cap amunt una bona estona; quan se suavitza la pujada i canvia de direcció cap al nord-est, és senyal de que ja tenim molt a prop el GR 11, un centenar de metres a l'esquerra

photo P1020930.jpg

I finalment anem arribant a la part més alta, des de la que tornem a veure el Puig del Pení

photo P1020929.jpg

En una hora i escaig des de la cala trobem la pista per la que va el GR11; deixem definitivament enrere el barranc de Talabre

A partir d'ara, pau i glòria per pista. Uns boscos que no m'hauria imaginat mai de trobar aquí... Seran els únics supervivents de la multitud d'incendis que han arrasat el massís

photo P1020934.jpg

I així mentre anem baixant, es va endevinant un altre barranc...

photo P1020937RecdelFuster.jpg

...que vessa a Cala Tamariua, la primera que hem trepitjat aquest matí només sortir dels cotxes

photo P1020941CalaTamariua.jpg

Tot just abans, quan encara no portem tres quarts d'hora per la pista, passem per un coll des del que hi ha una vista immillorable de la badia del Port de la Selva, amb el sol a punt de posar-se rere el Castell Saverdera

photo P1020942BadiadelPort.jpg

Seguim avall i en deu minuts arribem a la carretera de Cala Tamariua, a tocar de l'aparcament. Ara sí que s'han acabat les cales i barrancs del Cap de Creus

photo P1020945CapMitjagrave.jpg

Però no les vistes, ja que mentre fem la cerveseta de comiat a tocar del port, podem gaudir d'un capvespre inigualable...

...que va millorant conforme es va acostant la nit i que convida a quedar-s'hi més temps del necessari...

photo P1020948PortdelaSelva.jpg

...però per desgràcia hem de tornar

1. Ostres Carles, va pagar la pena perdre el tren. Mira, no sé perquè però aquestes terres em fan esclatar el cor, és com si el pit se'm fes ample i tot i així no hi hagué prou espai per respirar els vents de la terra. Aquestes cales, aquests barrancs, aquests boscatges vora el mar, aquests perfils erosionats, veure el sol com cau i ens deixa la seva vermellor al cel... quanta raó tens, convida a quedar-se. Partint de Cala Tamariua, vorejant la costa en direcció a França, es poden trobar cales molt petites desèrtiques inclús a l'estiu.

1. Jo m'he tornat fanàtic del Cap de Creus des que el vaig descobrir, no se si seran les cales, el mar, les roques, la tramontana... Ara bé, el prefereixo en una època com la que hi vam anar, encara amb calor i sense gaire gent. Les cales que comentes, si que s'hi pot trobar alguna desèrtica amb sort, pero del Port de la Selva cap a Llançà ja acostumen a estar més concorregudes. Precisament ahir corria per allà... ;)
      Petons i merci pel comentari