Les Agudes i Turó de l'Home des de Riells

L'any passat per aquestes dates ja vam fer una travessa ben completa pel Montseny a la que no va poder venir l'Àngel. Aquest any volia treure's l'espina i va organitzar ell solet una ascensió als dos cims més elevats del massís; van venir amb l'inseparable Pep i ni tant sols em va deixar preparar-la...Però per mala sort no la vam poder terminar com l'havíem previst.

El primer tram de pujada fins Santa Fe ja l'havia fet anys enrere amb el Javi; a partir d'aquí vam dirigir-nos al Convent, al Pla de l'Espinal, per agafar un dels camins tradicionals d'ascens a les Agudes i el Turó de l'Home. Tornant a Santa Fe pel Pou del Comte i la Font de Passavets, encara vam tenir forces per assolir l'Esquei de Morou, però a partir d'aquí ja se'ns va fer fosc i abans d'enredar-nos per camins que no coneixíem (i que no vam saber trobar), vam preferir tornar pel mateix camí de pujada, que tampoc va estar gens malament

Ens trobem a la sortida de l'autopista, després de tres hores de cotxe per part seva (jo m'acabava d'aixecar, com qui diu) i fem cap a Riells, on l'església de Sant Martí ens rep amb les primeres llums del dia

photo P1030131 Sant Martiacute de Riells.jpg

La sortida des d'aquí no la tenim gens clara. Comencem per la pista direcció a Gualba, però de seguida agafem un trencall a la dreta, primer entre el bosc per sortir després a uns camps enfront de Can Nadeu; i aquí s'acaba el camí: hem de seguir camp a través a tocar del filat per arribar a una pista

photo P1030133 Can Nadeu.jpg

La seguim a la dreta i encara donem una volta tonta abans de trobar el camí correcte: un ample camí obert per a l'extracció de llenya que puja a tocar del torrent del Llobater

photo P1030134 Sot Llobater.jpg

En aquest primer tram podem gaudir dels primers raigs de sol sobre el mar, darrere el Montnegre

photo P1030135 Montnegre.jpg

Ràpidament el camí s'estreny i comença a pujar de valent; està marcat amb pintura vermella i ben fitat en gairebé tota la pujada. Els arbres ja ens envolten: d'un bonic bosc de ribera...

photo P1030137 Sot Llobater.jpg

...passem a l'alzinar a mesura que guanyem alçada

En alguna clariana apareix a l'esquerra el Portell del Bisbe, cap a on ens dirigim

photo P1030150 Esquei del Bisbe-001.jpg

Més amunt ja trobem algun magnífic exemplar de faig

Ens creuarem amb un parell de trencalls, sempre hem d'agafar el camí que més puja

A mesura que anem ascendint, els faigs van agafant més colors de tardor...

Cap als 1.000 m. deixem un nou desviament a la dreta, a partir d'aquí el nostre corriol tomba a l'esquerra i la pujada es fa una mica més suau

Així arribem al Portell del Bisbe (1.100 m.), un pas entre una mena de roques dentegades

photo P1030162 Esquei del Bisbe.jpg

És difícil pujar-hi per sota, millor seguir el camí (deixant un nou trencall a l'esquerra) i accedir-hi per la part superior. Així de fàcil

photo P1030164 Esquei del Bisbe.jpg

Ara sí que comencem a tenir vistes: la vall d'Arbúcies i la Selva, les Gavarres a la dreta, molt lluny...

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

Més cap a llevant, el tram final de la Tordera i el massís de l'Ardenya difuminat per la boirina que se'ns va tirant a sobre

photo P1030177 Montnegre i lArdenya des de lEsquei del Llamp.jpg

Entre el poc que deixen veure els arbres, el Vallès més oriental, a tocar de la Selva, amb la Serra del Montnegre al darrere

photo P1030175 Sant Celoni i Montnegre des de lEsquei del Llamp.jpg

Fins i tot s'arriba a veure el meu poble allà al fons...

photo P1030179 Barcelona des de lEsquei del Llamp.jpg

El camí ja gairebé planeja i poc després sortim a una pista

Deixem a la dreta el camí per on tornarem, sense saber-ho, i més endavant el que puja als Empedrats de Morou; després d'un suau descens sortim al pantà de Santa Fe

photo P1030183 Pantagrave de Santa Fe.jpg

Va ser construit entre 1920 i 1935 per abastir d'aigua i de llum a les instal·lacions hoteleres de Santa Fe, substituint el primitiu embassament (l'Estanyol, aigües amunt) que en poc temps es va mostrar insuficient. Després de molts anys d'abandonament, a principis dels 90 va es van fer nombroses reparacions per rehabilitar-lo. La veritat, tot i que no és un estany natural, es troba ben integrat en l'entorn

photo P1030186  Pantagrave de Santa Fe.jpg

Les restes del primitiu Estanyol es trobem a la cua del pantà, una mica per sobre

photo P1030189 Riera de Gualba.jpg

Ara només hem de seguir la riera aigües amunt...

photo P1030193 Riera de Gualba.jpg

...i de seguida sortim a la pista (tancada per a vehicles) que baixa a Riells; per un corriol a l'esquerra travessem el torrent i en un parell de minuts ja som a l'ermita de Santa Fe, adjunta a l'hotel. Se'n té constància ja al s. XIII i va ser ampliada i reformada al XVIII

photo P1030196 Santa Fe.jpg

L'edifici de l'hotel-restaurant és de principis del s. XX,, es va fer tot amb granit de la mateixa vall

photo P1030197 Santa Fe.jpg

Aquí completem el primer bucle del "8" i fem el primer avituallament; es pot tornar a la pista anterior i continuar la direcció que dúiem, però vam preferir fer un volt per la vall, contemplant les enormes sequoies...

photo P1030199 Santa Fe.jpg

...o gaudint de la tranquil·litat de la Font del Frare

photo P1030200 Font del Frare.jpg

Creuem novament la riera...

photo P1030202 Riera de Santa Fe.jpg

...i sortim a una cruïlla de pistes, on agafem un sender a l'esquerra que va pujant al mig de la fageda

Està preciosa, però encara li falta una mica per a l'explosió de colors de la tardor

En uns vint minuts arribem al Convent, una residència d'estiu de les Escoles Cristianes construït cap al 1.930

photo P1030209 El Convent.jpg

Creuem la carretera i encetem la pujada a les Agudes. A mesura que guanyem alçada, el bosc també va guanyant color

Avancem per un ample camí ben senyalitzat com a PR C-208; tot i això hi ha diverses cruïlles, ja que anys enrere es van obrir moltes pistes per a treure fusta

Alguns racons espectaculars

En una de les poques clarianes que ens permet la fageda ja albirem el Turó de l'Home a la dreta; al mig, el Puigsesolles amb la seva antena

photo P1030220 Turoacute de lHome i Puig Sesolles des del Mal Pas.jpg

Però ens deixarem el sostre per al final; a la Font de Briançó el camí es bifurca: deixem a l'esquerra el que es dirigeix al Coll Sesbasses i al Turó, i seguim pujant a la dreta envoltats pel mateix ambient de tardor

Aquí també trobem alguna clariana en la que se'ns obre Santa Fe a la dreta, amb el Turó de Morou més al mig, i la vall d'Arbúcies i la Selva a l'esquerra. I sobretot, en aquests trams comencem a notar cada cop més aire...

El vent bufarà cada cop més fort, a punt estem de sortir volant en arribar al Coll de les Agudes (1.650 m.). Ja tenim el cim a tocar, però el poc que ens falta el treballarem de valent

photo P1030233 Coll de les Agudes.jpg

Només de treure el nas a la carena, una ventada brutal, amb prou feines ens podíem estar dempeus. El barranc de la Tordera per sota i el Pla de la Calma més lluny

photo P1030234 Pla de la Calma des del Coll de les Agudes.jpg

Els últims metres costen...

photo P1030238 Les Agudes.jpg

Però finalment l'Àngel pot coronar el seu primer cim del Montseny: les Agudes (1.706 m.)

photo P1030241 Les Agudes 1.706 m..jpg

La pena és que entre el vent i els núvols, no podem gaudir de les vistes: cap a la cara est, amb Santa Fe a la dreta i Arbúcies al centre; més lluny, les muntanyes de la Selva i el pla de Girona

Però abans de sortir volant, millor baixem cap al coll a fer les fotos, una mica més arrecerats, tot i que ens espera gairebé íntegra la carena fins al Turó de l'Home

photo P1030252 Turoacute de lHome des de les Agudes.jpg

Per a l'Àngel, el Matagalls quedarà per una propera ocasió... Pep i jo ja el tenim al currículum

photo P1030253 Matagalls des de les Agudes.jpg

El primer tram encara ens molesta bastant l'aire, ja que anem pel cantó occidental. En quant canviem de vessant, la mateixa carena ens protegeix. Enrere queden les Agudes (esq.) i el Puig Sacarbassa, un bony a tocar mateix del camí al que no he pujat mai. No era el millor dia per estrenar-me

photo P1030256 Puig Sacarbassa les Agudes.jpg

Ens queda una mitja hora fins al següent objectiu per terreny ja conegut

photo P1030255 Turoacute de lHome Puig Sesolles.jpg

Però encara tenim temps d'enfilar-nos Pep i jo a un altre bony d'aquells que gairebé no surt ni als mapes: el Turó de l'Home Mort (1.683 m.); més que res, per variar en alguna cosa el camí de l'any anterior

photo P1030258 Turoacute de lHome Mort 1.678 m..jpg

Des d'aquí, baixem novament al camí principal que seguim fins a Coll Sesbasses i assolim el Turó de l'Home (1.712 m.) en set hores des de Riells

photo P1030261 Turoacute de lHome 1.712 m..jpg

El vent ja havia amainat una mica, però encara ens vam haver de refugiar rera la caseta de l'observatori per dinar. Malauradament, les vistes no acompanyaven gaire... Únicament cap a la vall de la Tordera, amb el Matagalls a la dreta i el Pla de la Calma al fons; a l'esquerra el Vallès, molt emboirat; i molt llunyana, la muntanya de Montserrat

Acabats de dinar, baixem del cim cap a Coll Pregon (sud)

photo P1030265 Turoacute de lHome des de Coll Pregon.jpg

Sembla que cap a les Guilleries vol sortir el sol; deixem a l'esquerra el camí que baixa pel fons del barranc de Passavets...

photo P1030266 Les Agudes des de Coll Pregon.jpg

...i continuem per la dreta (sud-est), endinsant-nos aviat en la fageda; passem pel Pou del Comte, antic pou de gel que ha estat recentment restaurat per la Diputació; un dels més grans de la zona, amb un diàmetre de 9 metres

photo P1030268 Pou del Comte.jpg

Seguim avall fent ziga-zagues pel camí...

...i gaudint dels colors de la tardor, tot i que li costa d'entrar

En una hora des del Turó arribem a la riera de Passavets, d'on surt el camí més freqüentat per ascendir al cim

photo P1030275 Riera de Passavets.jpg

Un altre indret deliciós especialment en aquesta època

photo P1030278 Font de Passavets.jpg

Aquí agafem la carretera i als 200 m. trobem un camí desdibuixat a la fageda que ens estalvia un tram d'asfalt. Poc abans de a Santa Fe baixem a l'esquerra i sortim a la mateixa cruïlla per la que havíem passat unes hores abans, tancant així el segon "bucle" del vuit. Ara seguirem a la dreta la pista de Riells, que deixarem en arribar a Can Lleonart, escola de natura de la Diputació

photo P1030280 Santa Fe.jpg

Hem deixat de banda Santa Fe ja que comencem a veure clar que no arribarem de dia. Encara ens queda la pujada a l'Esquei de Morou, que a aquestes alçades es fa pesada, tot i l'escàs desnivell -poc més de 150 m.- i la fageda que ens envolta, que continua alegrant-nos la vista

Seguim en un primer moment el camí de l'Empedrat de Morou, però de seguida ens desviem a l'esquerra en suau ascens, deixant de banda algun trencall. El sol està a punt d'acomiadar-se...

...però encara ens queden els últims metres...

...abans d'arribar a l'Esquei de Morou; només Pep tenia encara prou energies per a enfilar-se dalt de tot

photo P1030290 Esquei de Morou.jpg

Tot i això des de la base també hi ha molt bones vistes: la fageda que hem travessat des de Santa Fe, amb les Agudes al darrere...

...o la Vall d'Arbúcies, amb les Guilleries il·luminades pels últims raigs de sol

photo P1030289 Arbuacutecies des de lEsquei de Morou.jpg

Des d'aquí hi ha un altre corriol que puja dalt del Turó de Morou, pocs metres per sobre; però ja no estem per a romanços, tornem uns metres enrere i seguint el track i algunes fites, aconseguim trobar una traça que fa la volta per la cara nord de l'Esquei

A partir d'aquí ja no tenim llum per trobar el corriol per on volíem baixar en direcció al Gorg Negre, a la riera de Riells; no coneixem el camí i  ja tenim la nit a sobre, així que prenem la sàvia decisió de tornar pel mateix itinerari de pujada

Continuem uns metres planejant sota el Morou, passant pel Coll de la Mosquera...

...fins que pràcticament a les fosques, enllacem amb el camí de baixada

Passem novament pel Portell del Bisbe, però ara ja no ens queden ganes per pujar-hi

photo P1030301 Portell del Bisbe.jpg

Encara arribem a veure les llums d'Arbúcies al fons de la vall

photo P1030302 Arbuacutecies des del Portell del Bisbe.jpg

Vam fer la resta del descens totalment a les fosques, amb els frontals, arribant finalment a Riells després de dotze hores d'activitat

photo P1030304 Sant Martiacute de Riells.jpg

1. Genial!!! Hi he estat fa poc per tota la zona tot i que, ja saps perquè, no ho he pogut fer tot caminant ni pas tot el mateix dia!!! Petonets!!