GR 171: (la Vilella Baixa) - Riu Montsant - la Morera de Montsant

Anterior:
Garcia - riu Montsant

Havent descansat a la Vilella Baixa, havia de desfer part del camí del dia anterior: els últims 4 km. de carretera em toquen ara de pujada fins enllaçar novament amb el GR. Després aniré remuntant els primers contraforts de la Serra del Montsant, protagonista indiscutible de la jornada, per arribar a dinar a la Morera, on ja vaig tenir prou sort de trobar algun lloc per dinar ben avançada la tarda. Hauria demanat massa si hagués volgut trobar també lloc per dormir (la meva mania de no reservar abans a vegades em juga males passades... sobretot en plena Setmana Santa), així que vaig haver d'allargar l'etapa fins Albarca, on arribaria ja ben entrada la nit.

Com que es tracta de dos trams ben diferents, dividiré la jornada en dues parts. Aquesta primera, poc després de Cabacés es torna ben seca i àrida, tot i que amb molt bones vistes de les parets meridionals del Montsant. Amb més temps es pot completar l'excursió amb una visita a la Cartoixa d'Escaladei, recentment restaurada i que queda no gaire lluny del GR, ja a tocar de la Morera.

Ara vista de dia, la Vilella Baixa tampoc arriba a tant com per a dir-li "la Nova Iork del Priorat", com l'anomena Espinàs; potser de nit amb il·luminació seria més adient, però no gaire...

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

El camí de tornada al GR és calcat al del dia anterior: 4 km. per carretera, en direcció a Cabacés, així que no m'hi estendré gaire. Només les vistes sobre la Serra de la Figuera...

photo P1050473 Serra de la Figuera.jpg

...i en una hora ja soc al punt on el barranc de la Calçada vessa al riu Montsant. Retrobo les marques del GR que pugen a la dreta entre els arbres, sota la Serra de la Calçada

photo P1050476 Camiacute de Cabaceacutes.jpg

Aquest barranc baixa des de l'extrem més occidental del Montsant, però encara falta per arribar-hi

El corriol surt a una pista i de seguida arribo al Mas del Fernando

A partir d'aquí la pista es converteix en trialera...

...ben erosionada, no se si per efecte de l'aigua o de les motos. Hi ha algun pas una mica dificultós, res de l'altre mon

Després de mitja hora de pujada, el camí ja planeja. Per darrere els arbres comencen a aparèixer muntanyes desconegudes... Diria que és la Serra dels Corraptes (que no dels corruptes), que fa com de límit entre el Priorat i la Ribera d'Ebre

photo P1050484 Serra dels Corraptes.jpg

En deu minuts més, el corriol surt a una pista; Cabacés ja és a tocar

photo P1050486 Cabaceacutes.jpg

El GR no arriba a entrar-hi; el poble es queda a l'esquerra mentre que segueixo pujant per pista, alternant trams de bosc...

photo P1050488 Camiacute del Racoacute de les Valls.jpg

...amb conreus d'oliveres sobretot

La pista va pujant pel petit barranc del Racó de les Valls; deu minuts després de sortir de Cabacés, hi ha una drecera a la dreta que permet estalviar-se un revolt. Cap enrere: la serra de lo Tormo en primer terme, la Picossa més lluny i els Ports al darrere

photo P1050491 Lo Tormo els Ports.jpg

Mitja hora més tard deixo la pista i enfilo un corriol envoltat pel bosc...

...que em porta de seguida al Coll de les Valls (630 m.), sota els primers contraforts del Montsant: la Serrania o Serra del Cristòfol a l'esquerra, la Martorella a la dreta. Pel mig baixa el barranc de Cavaloca

Com es pot veure, un paisatge ben ressec, en alguns trams gairebé desèrtic. Al sud, la Serra de la Figuera ja comença a allunyar-se; els Ports i Cardó, encara més

photo P1050494 Serra de la Figuera des del Coll de les Valls.jpg

A partir d'ara aniré flanquejant el Montsant més o menys entre els 600 i els 700 metres d'alçada. El camí surt a una pista que termina una mica més enllà, tot seguit arribo al barranc de Cavaloca

photo P1050497 Barranc de Cavaloca.jpg

Ràpidament el deixo enrere...

photo P1050499 Barranc de Cavaloca.jpg

...i m'encamino cap al següent pas, el Collet de l'Ermengol

photo P1050500 Coll de lErmengol.jpg

A la dreta, el barranc anterior baixa entre les muntanyes per vessar al riu Montsant just després del pantà de la Vilella Baixa

photo P1050502 Barranc de Cavaloca.jpg

Segueixo flanquejant cap al Collet del Pla del Bisbe (650 m.), enmig de la desolació total

photo P1050504 Collet del Pla del Bisbe.jpg

D'ara endavant ja es pot apreciar les parets de la Serra Major, solcades pels seus barrancs

photo P1050506 Serra Major des del Collet del Pla del Bisbe.jpg

Però també el Priorat està travessat per moltes serres... Al fons a la dreta destaca la Mola de Colldejou

Segueixo avançant, ara en direcció al Barranc dels Pouets

photo P1050510 Punta dels Codinals.jpg

Poc abans d'arribar-hi el GR va a sortir a una pista; per dalt s'aprecia les estratificacions típiques d'aquesta serra

photo P1050512 Barranc dels Pouets.jpg

Des d'aquest barranc es pot pujar pel Grau de l'Enderrocada a la part alta de la serra. Un altre dels elements que configuren el paisatge de la comarca: la vinya, a tocar del Mas de Forçans

photo P1050514 Mas de Forccedilans.jpg

Tot seguit el GR deixa la pista per superar un parell de revolts; des d'aquí, bona panoràmica de la Punta del Lorito (esq) i la Punta dels Cadinals (dreta), que envolten el Barranc dels Pouets

Una nova mirada avall, al fons s'aprecia encara els Ports, Cardó i les muntanyes de Tivissa

Torno a enganxar la pista i en poca estona deixo enrere el que queda del Mas Blanc

photo P1050518 Mas Blanc.jpg

Ara si que encaro la Serra Major, on les parets són més espectaculars

photo P1050519 Serra Major des del Mas Blanc.jpg

I encara he de travessar un parell de barrancs, però ja albiro el que havia de ser el final de la jornada, la Morera de Montsant

photo P1050520 La Morera des del Mas Blanc.jpg

Continuo per la pista, passant pel Mas de Sant Antoni i amb un panorama d'aquells que treuen el singlot

photo P1050524 Mas de Sant Antoni.jpg

De seguida passo pel barranc de la Font del Mas Blanc; més endavant, passat un revolt, surt el camí que baixa a Escaladei

photo P1050528 Serra Major.jpg

Però jo no puc deixar de mirar aquestes muralles de roca... tot i que fa uns anys se'm va caure un trosset a sobre

photo P1050529 Serra Major Racoacute de Missa.jpg

El GR es torna a separar momentàniament de la pista per acostar-se a la font i el barranc de Pregona

photo P1050530 Barranc de Pregona Racoacute de Missa.jpg

L'aigua ve de dalt la serra, però sembla que surti de les mateixes entranyes de la muntanya

photo P1050532 Font de Pregona.jpg

Per sortir d'aquí, l'únic pas d'aquest tram on cal ajudar-se una mica de les mans, sense cap més secret

Abans de tornar a la pista es passa per sobre d'una altra zona de vinyes

photo P1050534 Barranc de Preona.jpg

Una mirada cap al Racó de Missa; per una d'aquestes faixes de la dreta vam baixar en una KDD al 2008 (aquí)

photo P1050536 Racoacute de Missa.jpg

La Morera cada cop més a prop...

photo P1050537 La Morera.jpg

...però això no vol dir que s'acabi la paret rocallosa del Montsant; de moment, ja n'he fet un bon tram per sota

photo P1050535 Serra Major.jpg

La Cartoixa d'Escaladei queda amagada més avall, no vaig arribar a veure-la. Es deixa a la dreta un altre trencall i just després una pista que hi porten

photo P1050540 Barranc de lHorta.jpg

Una mica més endavant el GR deixa la pista per un bonic camí a trams empedrat

I de seguida arribo a la Morera, on pensava quedar-me a dormir, però per a desgràcia meva no vaig trobar lloc i vaig haver de seguir fins Albarca. Encara sort que vaig poder dinar, tot i que a hores intempestives...