Estadisticas web

GR 11: Llançà - el Port de la Selva

Anterior:
(Espolla) - els Vilars - Llançà


Quan vaig sortir de casa per agafar el tren, tenia en ment que aquesta podia ser la meva última jornada pel GR 11. No ho veia molt clar, ja que aquest últim tram des de Llançà té un inconvenient: massa curt per deixar-ho al Port de la Selva, però massa llarg per acabar al Cap de Creus i tornar a Cadaqués; si al menys m'hagués pogut quedar a dormir... Però al dia següent tocava anar a treballar, i quan vaig veure el cel tapat durant tot el trajecte fins al Port de la Selva (i algun ruixat que em va caure a sobre) vaig decidir que després de tretze anys, no em venia d'una setmana.

Això sí, com que l'etapa se'm va fer un pel curta i em sobrava tota la tarda, vaig tornar caminant a Llançà, però aquesta vegada pel GR 92, desfent les meves passes de tretze anys enrere (casualment, vaig començar al mateix temps els dos GRs)

Track sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
Cliqueu a sobre per a ampliar


Track a Wikiloc


Perfil i més dades



Només arribar a l'estació de Llançà ja veig que el temps no serà el meu aliat

 photo P1040463 Estacioacute de Llanccedilagrave.jpg

Agafo la nacional fins retrobar les marques blanques i vermelles on les vaig deixar l'últim cop, a l'oficina de turisme. Pujo a la dreta per un carrer asfaltat d'una "urbanització fantasma" amb la mirada posada en el primer objectiu del dia, el Coll Perer, a l'esquerra

 photo P1040464 Serra de lEstella.jpg

Al final del carrer hi ha una rotonda de la que surt un corriol que va remuntant la Ribera d'en Prim. En aquesta primera pujada, l'itinerari coincideix amb el del GR 92-0

 photo P1040465 Ribera den Prim.jpg

De tants anys que fa que el vaig recórrer, no recordava algun tram realment bonic

 photo P1040468.jpg

Mentrestant, Llançà i la seva badia van quedant a sota

 photo P1040472 Badia de Llanccedilagrave des de la Ribera den Prim.jpg

Molt tranquil·lament, en una hora estic al Coll Perer (360 m.)

 photo P1040475 Coll Perer.jpg

Des d'aquí ja veig el següent objectiu, el monestir de Sant Pere de Rodes. També el cim del Castell Saverdera, que en un principi entrava en els meus plans

 photo P1040476 Sant Pere de Rodes des de Coll Perer.jpg

Continuo pujant però canviant de direcció, ara cap al sud-oest

 photo P1040477.jpg

Quan els arbres ho permeten apareix a sota la Vall de Santa Creu. Al fons, el Puig Pení i el Puig dels Bufadors, que amaguen el final del recorregut

 photo P1040479 La Vall de Santa Creu.jpg

Cap a l'altra banda, el barranc de Llançà i l'extrem més oriental de l'Albera al darrere

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)


En vint minuts des del Coll Perer assoleixo la carena de la Serra de l'Estela, on segueixo una pista a l'esquerra. La mala visibilitat m'oculta una bonica panoràmica de l'Empordà amb el massís de les Gavarres de fons



La pista va pujant suaument per la dreta de la carena, com si volgués allunyar-se de Sant Pere, enmig d'un paisatge sermidesèrtic, típic del massís del Cap de Creus

 photo P1040483 Castell Saverdera.jpg

Intento identificar algun cim pirinenc, però no hi ha manera. Segurament, qui comenci el viatge en sentit contrari podrà tenir des d'aquest punt una primera ullada del que li ve pel davant

 photo P1040485 Serra de Rodes i lAlbera.jpg

La pista encara guanya uns pocs metres...

 photo P1040487.jpg

...abans d'assolir el coll i el mas de la Pallera (505 m. - 1h40'), on es creua la carretera que puja de Vilajuiga a Sant Pere de Rodes. Aquí el GR 92 se'n va a la dreta...

 photo P1040488 Mas de la Pallera.jpg

...i el GR 11 segueix l'asfalt a l'esquerra, permetent molt bones vistes del Ports de la Selva i de la seva badia

 photo P1040489 Port de la Selva des de la Serra de Rodes.jpg

I fins i tot, del lloc amb que tantes vegades he somniat els últims tretze anys: primera visió del Far del Cap de Creus, l'extrem més oriental de la península

 photo P1040490 Cap de Creus des de la Serra de Rodes.jpg

Encara falta molt, i a aquestes alçades ja tenia dubtes de poder arribar-hi. Més encara quan veig l'ermita de Santa Helena sobre la carretera... i les meves cames m'hi porten irremeiablement

 photo P1040491 Santa Helena.jpg

L'antiga església de Santa Creu és un dels millors exemplars del prerromànic català, documentada ja l'any 974, tot i que es va ampliar cap als s. XII i XIII i posteriorment als XVI i XVII

 photo P1040494 Santa Helena.jpg

Va ser l'església parroquial de l'antic nucli de Santa Creu, del qual en queden les restes pel voltant...

 photo P1040495 Santa Helena.jpg

...com la torre d'entrada a l'antiga muralla

 photo P1040496 Santa Helena.jpg

Aquest serà el punt més alt de l'etapa, i per tant gaudeix de les millors vistes; tant cap enrere, on Llançà s'amaga entre els dos vessants del Coll Perer...

 photo P1040499 Llanccedilagrave des de Santa Helena.jpg

...com cap al davant, amb la vall de Santa Creu en primer terme i el Port de la Selva tancant la seva badia a la Punta de la Creu, al centre, allà on comença l'últim tram de la Transpirenaica

 photo P1040501 El Port de la Selva des de Santa Helena.jpg

Però encara està per veure si serà avui o en una altra ocasió; ara per ara, si em queda alguna opció per acabar en el dia, aquesta passa per renunciar a dos atractius prou interessants: la pujada al Castell Saverdera, un dels Cent Cims...

 photo P1040492 Sant Pere de Rodes i Castell Saverdera.jpg

...i la visita al monestir, que em faria gastar més temps del que seria aconsellable. De fet ja vaig visitar tant l'un com l'altre fa un munt d'anys, però pràcticament ni me'n recordo

 photo P1040505 Sant Pere de Rodes.jpg

Passat l'aparcament, la carretera es converteix en pista i arribo a Sant Pere de Rodes en cinc minuts des de Santa Helena. Aquí comença un petit però intens ruixat, que em farà tocar de peus a terra i descartar tant la pujada al Castell com intentar terminar el GR 11 avui

 photo P1040506 Sant Pere de Rodes.jpg

Tampoc entro a visitar-lo; busco un lloc per aixoplugar-me i aprofito per a treure l'entrepà

 photo P1040509 Sant Pere de Rodes.jpg

Vist el panorama, crec que he pres la millor decisió: segurament les vistes des del cim serien millorables

 photo P1040511.jpg

Així doncs, deixo el conjunt monumental, que agafa un aspecte fantasmagòric, i començo a baixar per la carretera que ve del Port de la Selva; també és una pista cimentada fins trobar l'aparcament que hi ha a aquesta banda

 photo P1040512 Sant Pere de Rodes.jpg

El panorama no és gaire esperançador, al menys ja no plou. Amb sort s'endevina el Port entre la boira

 photo P1040513.jpg

Passat l'aparcament, el GR baixa retallant els revolts de la carretera

 photo P1040514 Badia del Port de la Selva.jpg

A mesura que vaig davallant la boira queda per sobre i m'apareix el petit poble de la Selva de Mar a la dreta...

 photo P1040515 La Selva de Mar.jpg

...i a l'esquerra la Vall de Santa Creu, agregat del Port de la Selva

 photo P1040517 La Vall de Santa Creu.jpg

Cap al nord, els últims estreps de la Costa Brava, fins al Cap de Cervera, a la mateixa carena fronterera

 photo P1040518 Badia de Llanccedilagrave.jpg

Vaig creuant la carretera tres o quatre vegades i la segueixo durant uns 700 m. fins trobar el dolmen de Mores Altes, un dels molts que hi ha repartits per aquestes muntanyes

 photo P1040519 Dolmen de Mores Altes.jpg

En aquest cas, els prehistòrics honraven els seus difunts amb unes vistes sensacionals. I a sobre en aquella època no hi havia turisme ni urbanitzacions



Ja queda molt poca història: segueixo avall pel corriol, que creua encara alguna vegada la petita carretera, fins entrar a la urbanització l'Erola. En deu minuts arribo a la cruïlla de la carretera de Llança al Port de la Selva i la que puja a la Selva de Mar. Uns metres més avall, a la Platja de la Ribera, el GR 11 torna a tocar el mar després de 800 km. Per celebrar-ho la natura em regala un discret arc de Sant Martí (una mica difícil de veure, a la dreta sobre l'aigua)

 photo P1040525 Platja de la Ribera.jpg

En una altra època m'hauria remullat els peus i potser fins i tot una capbussada, però ara encara gràcies que torna a sortir el sol en arribar al final d'aquesta penúltima etapa



On per cert, trobo un monòlit que em dóna una idea de cara al futur, quan termini el GR 11 i m'hagi de plantejar nous objectius

 photo P1040529.jpg

Però de moment vaig a gaudir de la tranquil·litat hivernal d'un dels pobles més pintorescs de la Costa Brava...

 photo P1040533 El Port de la Selva.jpg

...tot i que una part de mi no volia aturar-se ara que ho tenia tant a prop... Les meves cames volien més guerra encara

 photo P1040534 El Port de la Selva.jpg

Al final, mentre recuperava forces amb aquestes vistes cap a la badia del Port de la Selva i la Serra de Verdera, ara ja lliure de núvols, es va imposar el seny davant la possibilitat de acabar pràcticament de nit




Tot i això, i com que tenia encara tota la tarda per davant, en comptes d'esperar l'autobús cap a Llançà durant més de dues hores, me'n vaig tornar caminant pel GR 92

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada